Čo je detský lesný klub?

Detské lesné kluby (označované tiež ako “lesné materské školy”, vo svete “forest kindergarten” alebo “nature kindergarten”) realizujú výchovu a vzdelávanie v prirodzene podnetnom, zdravom a bezpečnom prostredí prírody. Každodenný kontakt s prírodou má preukázateľné benefity na fyzické a psychické zdravie detí, na ich budúci vývoj a učenie sa. Lesné materské školy sú v mnohých krajinách sveta akceptovanou formou v oblasti predškolského vzdelávania. Kladú dôraz na pobyt v prírode, dostatok pohybu, slobodnú hru, individuálny prístup a praktické skúsenosti. Zo stanov (zriaďovacej listiny) by malo byť jasné, že cieľom zariadenia je vzdelávať deti v úzkom kontakte s prírodou.

Ako vyzerá typický detský lesný klub na Slovensku?

Zväčša ho tvorí skupina 10-16 detí v sprievode dvoch učiteľov/učiteliek, nazývaných často aj sprievodca/sprievodkyňa. Zázemie DLK je v lese, na okraji lesa, lesoparku či iného prírodného prostredia. Tvorí ho najčastejšie chatka, jurta, maringotka, mobilný či murovaný domček a jeho okolie – záhrada či dvor upravený tak, aby poskytoval dostatok možností pre slobodnú hru detí. 

Deti trávia väčšinu dňa vonku v prírode, do zázemia si chodia odpočinúť, prípadne sa najesť, ak vonkajšie podmienky nedovoľujú najesť sa vonku. Zázemie slúži tiež na uskladnenie vybavenia, pomôcok a vzdelávacích materiálov. 

Detské lesné kluby predstavujú aj na Slovensku zmysluplnú a kvalitnú formu výchovy a vzdelávania v predškolskom veku realizovanú v súlade s aktuálnym vedeckým poznaním a akceptovanými teoretickými – filozofickými, psychologickými a pedagogickými – východiskami:

  • Predškolský vek je ideálny na vytváranie a rozvíjanie vzťahu k prírode. Vzhľadom na ekologické a environmentálne výzvy, ktoré aktuálne a priamo ovplyvňujú budúcnosť našej civilizácie, tento aspekt považujeme za kľúčový.
  • Učenie prebieha prostredníctvom hry, priamej skúsenosti, aktívneho bádania. Práve v predškolskom veku dokážu deti v maximálnej miere využiť potenciál vizuálnej predstavivosti (eidetizmus) a vnímania súvislostí (príčina – následok) a ďalšie prirodzené vývinové charakteristiky pre podporu budovania kvalitného základu pre vzťah človeka s prírodou.
  • Prirodzene prítomné je aj situačné učenie, pri ktorom sa používajú rôzne reálne situácie a taktiež zmysluplné úlohy prevládajúce v bežnom živote človeka. Pedagóg preto musí byť schopný svoju prípravu prispôsobiť aktuálnym potrebám detí a podmienkam prostredia, v ktorom program prebieha.
  • Vedomá práca s rizikom (ktoré je pri pobyte v prírodnom prostredí prirodzene prítomné) stojí na 4 základných argumentoch:
    1. pomáha deťom, aby sa naučili riadiť riziko,
    2. poskytuje deťom tzv. primerané riziká, aby sme zabránili väčším, neriadeným rizikám,
    3. prináša zdravotné a vývojové výhody,
    4. pomáha budovať osobnostné vlastnosti, ako je odolnosť a sebadôvera.