Detské lesné kluby (označované tiež ako “lesné materské školy”, vo svete “forest kindergarten” alebo “nature kindergarten”) realizujú výchovu a vzdelávanie v prirodzene podnetnom, zdravom a bezpečnom prostredí prírody. Každodenný kontakt s prírodou má preukázateľné benefity na fyzické a psychické zdravie detí, na ich budúci vývoj a učenie sa. Lesné materské školy sú v mnohých krajinách sveta akceptovanou formou v oblasti predškolského vzdelávania. Kladú dôraz na pobyt v prírode, dostatok pohybu, slobodnú hru, individuálny prístup a praktické skúsenosti. Zo stanov (zriaďovacej listiny) by malo byť jasné, že cieľom zariadenia je vzdelávať deti v úzkom kontakte s prírodou.
Zväčša ho tvorí skupina 10-16 detí v sprievode dvoch učiteľov/učiteliek, nazývaných často aj sprievodca/sprievodkyňa. Zázemie DLK je v lese, na okraji lesa, lesoparku či iného prírodného prostredia. Tvorí ho najčastejšie chatka, jurta, maringotka, mobilný či murovaný domček a jeho okolie – záhrada či dvor upravený tak, aby poskytoval dostatok možností pre slobodnú hru detí.
Deti trávia väčšinu dňa vonku v prírode, do zázemia si chodia odpočinúť, prípadne sa najesť, ak vonkajšie podmienky nedovoľujú najesť sa vonku. Zázemie slúži tiež na uskladnenie vybavenia, pomôcok a vzdelávacích materiálov.
Detské lesné kluby predstavujú aj na Slovensku zmysluplnú a kvalitnú formu výchovy a vzdelávania v predškolskom veku realizovanú v súlade s aktuálnym vedeckým poznaním a akceptovanými teoretickými – filozofickými, psychologickými a pedagogickými – východiskami: