DLK a predškoláci

Predprimárne vzdelávanie je na Slovensku dlhodobo zabezpečované sieťou oficiálnych materských škôl spadajúcich pod Ministerstvo školstva SR, ale popri tom aj značným množstvom súkromných zariadení, ktoré v sieti škôl, z rôznych dôvodov, zaradené nie sú. Medzi ne patria, vo väčšine prípadov, aj detské lesné kluby (DLK). 

Každý rodič, ktorého dieťa do 31. augusta príslušného roka dovŕši vek 5 rokov, je povinný toto dieťa od septembra daného roka zapísať do materskej školy. (t. j. ak bude mať dieťa 31. 8. 2025 vek 5 rokov, od 1. 9. 2025 je pre neho predprimárne vzdelávanie povinné a rodič musí zápis do materskej školy riešiť už v máji 2025.) 

Asociácia DLK na Slovensku sa zasadzovala za prijatie právnej úpravy, ktorá by umožnila, aby predškoláci mohli, za splnenia určitých podmienok, povinný predškolský ročník absolvovať namiesto materskej školy v detskom lesnom klube. Príslušný návrh zákona však, žiaľ, v parlamente tesne neprešiel.

Vzhľadom na to, kým nebude prijatá iná právna úprava, neexistuje pre predškolákov, ktorí chcú svoj predškolský ročník stráviť v detskom lesnom klube, iná možnosť než sa formálne zapísať do niektorej sieťovej materskej školy a vybaviť si tam tzv. individuálne vzdelávanie.

Výber kmeňovej materskej školy​

Rodič sa môže rozhodnúť či dieťa zapíše do tzv. spádovej materskej školy podľa miesta trvalého pobytu dieťaťa (v tej má miesto garantované), alebo do akejkoľvek inej materskej školy, ktorá dieťa prijme. 

Odporúčame neriadiť sa pri výbere kmeňovej materskej školy iba tým, ktorá MŠ je pre konkrétne dieťa spádová, ale zvoliť radšej takú materskú školu, v ktorej bude mať rodič (ev. zástupca detského lesného klubu), na základe rozhovoru s riaditeľom materskej školy, vysoký predpoklad, že dieťa bude môcť byť prijaté a že žiadosť o individuálne vzdelávanie bude bez problémov schválená. Zároveň odporúčame ešte pred podaním prihlášky skonzultovať aké budú požiadavky konkrétnej materskej školy v súvislosti s procesom posúdenia či sa pri individuálnom vzdelávaní plní obsah individuálneho vzdelávania (pozri ďalej). Je užitočné, ak bude zvolená kmeňová materská škola individuálnemu vzdelávaniu naklonená a nebude ho vnímať len ako neželanú administratívnu záťaž.

Keď už bude dieťa do kmeňovej materskej školy prijaté, je potrebné, aby zákonný zástupca písomne požiadal riaditeľa materskej školy o povolenie individuálneho vzdelávania dieťaťa.

Žiadosť o povolenie individuálneho vzdelávania musí, podľa § 28b školského zákona, obsahovať:

a. meno, priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo a miesto trvalého pobytu dieťaťa,
b. obdobie, na ktoré sa má individuálne vzdelávanie povoliť,
c. dôvody na povolenie individuálneho vzdelávania,
d. meno a priezvisko fyzickej osoby, ktorá bude uskutočňovať individuálne vzdelávanie dieťaťa, ktorému má byť povolené individuálne vzdelávanie, a doklady o splnení kvalifikačných predpokladov (pozri ďalej),
e. ďalšie skutočnosti, ktoré majú vplyv na individuálne vzdelávanie dieťaťa.

Individuálne vzdelávanie dieťaťa musí byť zabezpečené prostredníctvom osoby, ktorá má ukončené najmenej úplné stredné všeobecné vzdelanie alebo úplné stredné odborné vzdelanie. Takou osobou môže byť aj samotný rodič dieťaťa. K žiadosti sa prikladá doklad o dosiahnutí stredoškolského vzdelania (t. j. kópia maturitného vysvedčenia).

Chceli by sme upozorniť, že keď bude rodič podávať žiadosť o povolenie individuálneho vzdelávania, nie je potrebné nikam uvádzať, že dieťa navštevuje detský lesný klub. Uvedie iba fyzickú osobu, ktorá spĺňa vyššie uvedenú podmienku stredoškolského vzdelania.

Keď kmeňová materská škola dieťaťu povolí individuálne vzdelávanie, mala by, v spolupráci s rodičom, určiť aj jeho obsah, a to do 31. augusta (aby sa od septembra už dalo podľa neho pri vzdelávaní postupovať). Malo by ísť o dokument, v ktorom sa popíše akým spôsobom bude dieťa vzdelávané a čo všetko by sa malo naučiť.

Následne, v priebehu marca, kmeňová materská škola vykoná posúdenie či sa pri individuálnom vzdelávaní plní obsah individuálneho vzdelávania. Čas a rozsah fyzickej účasti dieťaťa v materskej škole potrebnej za účelom vykonania tohto posúdenia určí kmeňová materská škola. Rodič je povinný účasť dieťaťa v stanovenom termíne zabezpečiť.

Pokiaľ ide o samotný obsah individuálneho vzdelávania predškolákov, užitočným vodítkom vám môže byť Sprievodca cieľmi a obsahom predprimárneho vzdelávania vypracovaný Štátnym pedagogickým ústavom. S týmto dokumentom odporúčame pracovať všetkým detským lesným klubom, ktoré sa venujú aj predškolskej príprave detí. 

Zároveň by sme Vám chceli dať do pozornosti príručku Školská pripravenosť v lesných materských školách, na ktorej príprave sme sa ako Asociácia podieľali v rámci nášho projektu podporeného cez program Erazmus+.

Školský zákon uvádza niekoľko dôvodov, pre ktoré musí riaditeľ kmeňovej materskej školy individuálne vzdelávanie dieťaťa zrušiť. Patrí medzi ne:

a. žiadosť zákonného zástupcu dieťaťa,
b. odôvodnený návrh fyzickej osoby, ktorá uskutočňuje individuálne vzdelávanie dieťaťa,
c. návrh hlavného školského inšpektora alebo
d. neplnenie obsahu individuálneho vzdelávania.

Lehota na rozhodnutie o zrušení povolenia individuálneho vzdelávania je 30 dní od začatia konania, pričom riaditeľ MŠ zároveň zaradí dieťa do príslušnej triedy kmeňovej materskej školy.

Niekedy sa rodičia pýtajú, či je naozaj nutné absolvovať celý proces so zápisom predškoláka do kmeňovej materskej školy, individuálnym vzdelávaním, posúdením plnenia obsahu atď. a zaujíma ich, čo im hrozí, ak by dieťa na povinné predprimárne vzdelávanie vôbec neprihlásili.

Takýto postup určite neodporúčame. Zákon ho označuje ako tzv. nedbanie o riadne plnenie povinného predprimárneho vzdelávania, pričom riaditeľ spádovej materskej školy, do ktorej by dieťa malo byť zapísané, musí túto skutočnosť ohlásiť Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny aj obci, v ktorej má zákonný zástupca dieťaťa trvalý pobyt.  UPSVaR bude riešiť nedbanie o plnenie PPV na základe oznámenia od riaditeľa MŠ, a to uplatnením inštitútu osobitného príjemcu prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa. T. j. prídavky na dieťa nebude dostávať rodič, ale začnú ich vyplácať obci, alebo, ak je to odôvodnené, inej zvolenej osobe, o ktorej sa predpokladá, že ho použije zmysluplne na výchovu a výživu dieťaťa.

Pokiaľ bude predškolák zapísaný do inej kmeňovej materskej školy ako je jeho spádová, môže byť užitočné spádovú materskú školu o tom informovať, aby sa náhodou nestalo, že riaditeľ spádovej MŠ nahlási, že dieťa nebolo zapísané, hoci je riadne zapísané v inej kmeňovej MŠ.