Detské lesné kluby (v zahraničí známe aj pod pojmom forest kindergartens či nature kindergartens, v Českej republike lesní mateřská škola) sú alternatívou v oblasti predškolského vzdelávania, ktorá kladie dôraz na pobyt v prírode, dostatok pohybu, slobodnú hru, individuálny prístup a praktické skúsenosti v súlade s princípmi trvalej udržateľnosti, environmentálnej výchovy a slobodného vzdelávania. Väčšina vzdelávacích aktivít prebieha v prírodnom prostredí, pretože predškolský vek je ideálny na vytváranie a rozvíjanie vzťahu k prírode.
Za zakladateľku prvej lesnej materskej školy sa považuje Ella Flatau, matka štyroch detí z Dánska, ktorá čas s deťmi trávila pravidelnými výletmi do lesa. Postupne sa k nej pridali susedia a známi a v roku 1954 vznikla občianska iniciatíva združujúca priaznivcov tejto myšlienky a bola založená historicky prvá lesná materská škola. V Dánsku je dnes tento spôsob predškolskej výchovy veľmi rozšírený a odhaduje sa, že 1 z 10 predškolských zariadení v Dánsku je založené na outdoorovom vzdelávaní v prírode.
V Nemecku vznikla prvá lesná materská škola vo Flensburgu v roku 1993 na základe priamych skúseností zakladateliek Kerstin Jebsen a Petry Jaeger s dánskou koncepciou. Deň vzniku tejto prvej oficiálne uznanej lesnej materskej školy v Nemecku, 3. máj, bol vybraný za Medzinárodný deň lesných materských škôl, ku ktorého oslave sa každoročne pripájajú mnohé lesné materské školy po celom svete, vrátane tých na Slovensku. V súčasnej dobe v Nemecku nájdeme okolo 2000 lesných materských škôl a ich počet stále narastá. Sú zaradené do systému predškolského vzdelávania, majú oporu v legislatíve, čo znamená aj finančnú podporu zo strany štátu.
Lesné materské školy existujú a tešia sa obľube aj v mnohých ďalších európskych krajinách, ale tiež v USA, Kanade, Japonsku, v Austrálii a na Novom Zélande.
V Českej republike vznikla prvá lesná materská škola z iniciatívy Lindy Kubale v roku 2007, tzv. Zelená školka. Asociace lesních mateřských škol aktuálne združuje už vyše 200 lesných materských škôl a lesných klubov. Lesné materské školy sú v Českej republike uznanou súčasťou systému predškolského vzdelávania, a teda majú presnú legislatívnu definíciu a dostávajú na svoju činnosť príspevky rovnako ako iné materské školy.
Na Slovensku je situácia trochu iná. Hoci prírodný ráz mnohých obcí a miest na Slovensku vytvára ideálne podmienky na vznik a rozvoj tejto formy vzdelávania v predškolskom veku, lesné materské školy a detské lesné kluby je stále takmer nemožné zaradiť do siete škôl a školských zariadení, takže fungujú iba ako neformálne občianske iniciatívy bez akýchkoľvek finančných príspevkov zo strany štátu. Dôvodom je chýbajúca špecifická legislatíva (najmä v oblasti hygieny či stravovania, ale aj potrebná úprava podmienok výchovno-vzdelávacej činnosti – napr. zníženie počtu detí na dospelého), ktorá by reflektovala skutočnosť, že výchova a vzdelávanie v detských lesných kluboch prebieha v prírodnom prostredí.
Prvé detské lesné kluby na Slovensku začali vznikať okolo roku 2010. V roku 2017 sa niekoľko z nich rozhodlo založiť Asociáciu detských lesných klubov na Slovensku a svoje skúsenosti zdieľať s ďalšími a ďalšími nadšenými zakladateľmi, ktorí sa postupne rozhodli založiť detské lesné kluby vo všetkých kútoch Slovenska a prinášať tak čoraz viac deťom možnosť vzdelávať sa v bezpečnom prostredí prírody a s podporou láskavých a rešpektujúcich sprievodcov – učiteľov.
Momentálne má Asociácia takmer 40 členov a eviduje aj existenciu niekoľkých ďalších nečlenských detských lesných klubov. Pokiaľ však nedôjde k prijatiu právnej úpravy, ktorá umožní zaradenie tejto formy vzdelávania detí v predškolskom veku do siete škôl a pokiaľ sa detské lesné kluby nestanú súčasťou regulovaného systému vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve, nie je žiaľ možné očakávať, že by počet detských lesných klubov stúpol natoľko, aby sa stali skutočne dostupnými pre všetky rodiny, ktoré by ich preferovali, a to tak z hľadiska geografickej, ako aj finančnej dostupnosti. Veríme, že po prijatí potrebnej legislatívy by bol u nás vývoj podobný ako v susednej Českej republike a počet lesných materských škôl by výrazne stúpal. Ako Asociácia si zároveň dávame za cieľ prispieť k tomu, aby spolu s kvantitou stúpala aj ich kvalita, a to všetko v najlepšom záujme detí.