Tretí júlový víkend sme opäť strávili na našej Letnej škole lesných klubov. Tri dni nabité prednáškami, workshopmi, zdieľaniami a rozhovormi sme strávili na Ekofarme Ostrov v blízkosti Veľkolélskeho ostrova. Tridsať účastníčok z celého Slovenska sa tri dni venovalo rôznorodým témam, ktoré nám pomohli zasa o kúsok lepšie pochopiť komplexnosť detského sveta.
Piatok sme začali konštruktivistickým pohľadom na svet cez Hejného metódu matematiky, ktorú nám predstavili Janka a Mišo Butekovci. Pokračovali sme muzikofiletikou s Lindou Horváthovou, kde sme okrem teoretických informácií mohli na vlastnej koži zažiť pôsobenie rôznych nástrojov na naše zmysly a prežívanie. Trojicu workshopov uzavrela téma vývinu reči u detí v predškolskom veku s Ivicou Bauerovou, kde sme sa zaoberali okrem iného aj tým, kedy a prečo je vhodné osloviť odborníkov. Večerný program sme venovali téme duševnej pohody nás – sprievodkýň a sprievodcov v lesných kluboch a osobnú pohodu sme si aj vytvorili a užili – otváraním hlasu nás previedla Ľubka Kolesárová z lesného klubu Gaštanko.
Sobotný program otvorila prednáškou Majka Herzánová, ktorá nám predstavila metódu playbased education. Hovorili sme o jej prepojeniach s lesnými klubmi a o možnostiach jej využitia u nás. Ďalej sme sa venovali téme psychomotorického konceptu, ktorý stavia na tom, že pohyb je pre deti v predškolskom roku spontánny. “Umením je využiť túto spontánnu energiu na rozvoj osobnosti a nadviazať na ňu,” pripomenuli sme si spolu s lektorkou Agátou Šoralovou. S Martinom Kurucom sme sa rozprávali o tom, čo vo vzdelávaní potrebujú deti a čo potrebujeme my – sprievodkyne a sprievodcovia v lesných kluboch. Deň sme uzavreli moderovaným rozhovorom s Robom Sabom o tom, na akých hodnotách budujeme naše lesné kluby, kde všade tieto hodnoty vidíme a ako nám pomáhajú v našej ceste.
Nedeľné doobedie patrilo dvom témam. Janka Hoosová nám predstavila nenásilnú komunikáciu, ktorú sme si priamo vyskúšali na situáciách, ktoré v lesných kluboch zažívame. Kristy Grundová Letnú školu uzavrela prednáškou o základoch safeguardingu, ktorého prvoradým zmyslom je ochrana detí, ale aj ochrana personálu a samotnej organizácie.
Okrem prednášok, teoretických aj praktických informácií, bol veľmi vzácny aj čas zdieľania medzi účastníčkami. V závere rezonoval pocit spolupatričnosti a posilnenie vnútornej motivácie v našej práci. Spätná väzba nás povzbudila v ďalšej práci a utvrdila v tom, že organizovať toto podujatie má veľký zmysel. Ďakujeme všetkým účastníčkam za ich prítomnosť, zdieľanie skúseností a za skvelú atmosféru, ktorú sme si spoločne vytvorili.
Za finančnú podporu ďakujeme O2 férovej nadácii, ktorá našu letnú školu už tretí rok podporila.